Kinokavárna, Jeseník.
Architektonická studie, 2020.
Záměrem této studie je najít životaschopné řešení integrace kavárny do prostorů jesenického kina, které povede k intenzivnějšímu a komplexnějšímu využívání prostor. Umístění kavárny a malého multifunkčního sálu v budově kina, která se nachází na frekventovaném místě u autobusového nádraží, by mělo mít pozitivní vliv jak pro kino samotné, tak pro kavárnu tím, že se oba provozy budou navzájem podporovat. Snahou bylo vytvořit příjemné místo pro obyvatele města i jeho návštěvníky, které bude fungovat od rána do večera jako místo k posezení či setkávání a od večera nabídne návštěvníkům kina zázemí k diskuzím o shlédnutých představeních.


Studie se nesnaží o kompletní vizuální a stavební přeměnu kina, která by byla finančně velmi náročná, ale spíše o vložení provozu kavárny do stávajících prostor s respektem k době jejich vzniku. Tento přístup zajišťuje větší různorodost prostor a přiznání starších konstrukcí či materiálů snižuje investiční náklady. Rekonstrukce by neměla kompletně změnit stávající interiéry a nahradit je moderními, neměla by se snažit vše sjednotit a kompletně vymazat historickou stopu. Naopak se snaží o zachování hodnotných a charkteristických prvků dispozic i materiálů — dispozičně tak zůstává zachován průhled a průstupnost foyer kina, architektonicky pak původní podlahy z terazzové dlažby, terazzové parapety, část svítidel či odhalené vazníky v malém sále. Nové konstrukce příček či podlah jsou povětšinou rozpoznatelně nové, jsou aditivním způsobem vloženy do stávajících prostor a tvoří tak další čitelnou vrstvu. Tento přístup — viditelné oddělení starého a nového — je hojně využíván při rekonstrukcích historických objektů z důvodů zachování autenticity nebo právě v interiérech současných kaváren, restaurací a obchodů kvůli snížení nákladů a podtrhnutí hodnoty starého či nedokonalého.


Návrh interiéru se snaží být v souladu s celkovým konceptem projektu, tedy s nenásilným doplněním starších konstrukcí kina o současné prvky. Design interiéru se snaží nepodléhat módním trendům a být alespoň trochu nadčasový. V interiéru se nepoužívají náhražky (vinylová podlaha v dekoru dřeva), ale pravdivé materiály, které umí stárnout. Interiér nechce působit sterilně či draze, ale spíše solidně s občasnými hravými nebo uměleckými prvky. Nábytek by měl být především kvalitní, s pěknými detaily; většinově by to měl být standardní kavárenský mobiliář, ale tu a tam by měl být doplněn designově hodnotnými či neobvyklými kusy nábytku. Právě toto nabourání uhlazenosti a sladěnosti interiéru by mělo poukazovat na to, že kavárna sídlící v kině má přesah k umění či tvůrčí činnosti.
V interiéru zůstavají zachovány terazzové podlahy, stěny a stropy budou po rekonstrukci a výměně instalace dle stupně poškození vyspraveny, či nově omítnuty a natřeny na bílo.



