Územní studie Průchodní, Jeseník.
Architektonicko-dopravní studie, 2021.
Spolupráce Ing. Petra Kunovská a Ing. arch. Petra Kovaříková.
Co si počít s místem v centru města, které je velmi frekventované, obsahuje vstupy do školy, průchod na náměstí nebo budovu pošty, ale zároveň je obětí bourání původních struktur města za minulého režimu? Jak se vyrovnat se sousedstvím kulturního prostoru kaple, panelového domu a zadních zásobovacích traktů budov na náměstí? Jak skloubit pěší, parkování, zásobování, zavážení dětí do školy s piazzettou, volným pohybem dětí a pěší zónou? Jak se vypořádat s majetkovými poměry? A jak to celé architektonicky pojmout? Na to se snaží odpovědět tato studie zpracovaná společně s krajinným architektem.

Studie se zabývá územím v samotném centru města Jeseník – jedná se o oblast mezi náměstím, poštou a areálem základní školy. Jde o jedno z nejfrekventovanějších míst ve městě, protože tudy prochází pěší trasa mezi centrem města, autobusovým nádražím a městským úřadem. Bohužel mu schází jasnější organizace a jakákoliv hodnotnější estetická úprava, jedná se spíše o neuspořádané průchozí místo a dočasné parkoviště bez jakýchkoliv pozitivních urbánních hodnot.
Na malém území se potkává mnoho různorodých funkcí: pěší zde směřují na náměstí a do školy, obyvatelé panelového domu a návštěvníci hotelu zde parkují, probíhá zde zásobování obchodů, je zde hlavní vchod do kulturního prostoru jesenické kaple nebo areálu školy, probíhá zde nakládka a vykládka školáků, otáčení aut. Je zde zeleň s lavičkami, prodejní stánky i frekventovaný přechod. Navíc různé výškové úrovně terénu bez jasného smyslu nebo páteřní sítě technické infrastruktury.


Pro náš návrh bylo důležité zachovat a posílit pozitivní aspekty v dané lokalitě, jako jsou vzrostlé stromy nebo kaple s jejím předprostorem, a nahradit ty nefunkční nebo doplnit chybějící.
Přetrasování pěší trasy z náměstí směrem k poště umožňuje oddělit parkování obyvatel panelových domů od pohybu pěších. Ulice Průchodní od pošty směrem ke kapli bude narovnána a bude ctít orientaci kaple, čímž v daném prostoru kaple získá na důležitosti. Ulice bude fungovat v režimu obytné zóny, prostor pro auta a pěší bude sdílený, oddělený pouze použitím různých materiálů a stromořadím. Před kaplí vznikne malé dlážděné náměstíčko – piazzetta – a před vstupem do areálu školy malá odpočinková plocha s kašnou. Pro vykládku školáků auty budou vybudována nová K+R místa a vjezd pro veřejnost bude do ulice Průchodní zakázán. Zklidnění dopravy umožní svobodnější a bezpečnější pohyb pěších a cyklistů, kultivace prostoru pozvedne jeho hodnotu a důležitost v rámci města.






